English version

UPT
div
div
div
div
div
div

Bine ați venit în casa noastră virtuală!

Sperăm să aflați toate informațiile pe care le căutați. Prin acest mesaj ne propunem să vă oferim o perspectivă a modului în care ne derulăm activitatea în contextul actual, o orientare umanistă pornită din dictonul lansat de Regele Ferdinand acum 100 de ani, la înființarea „Școalei” Politehnice la Timișoara: „Nu zidurile fac o școală, ci spiritul care domnește într‑însa”.

Și noi, la fel ca tot sistemul educațional, am avut de suferit în urma schimbărilor pe care situația curentă generată de pandemia de COVID-19 le-a adus asupra noastră, a tuturor, și ne preocupăm de modalități prin care să oferim suport întregii comunități a facultății noastre. Am începe prin punctarea consecințelor psihologice pe care această stare de incertitudine și de frică de un dușman invizibil, dar foarte periculos, le induce în întreaga populație. În aceste condiții, stresul și anxietatea generalizată au ajuns la un nivel mult mai mare decât înainte de pandemie, iar sarcinile care erau normale înainte acum devin mai mult decât putem duce, suntem mai ușor iritabili și mai neînțelegători. Vă recomandăm un review foarte bun, realizat pe baza articolelor publicate pe această temă în baze de date de prim rang (PubMed, Embase, Medline, Web of Science și Scopus) în acest an. Articolul scoate în evidență nu doar că suferința psihologică este foarte ridicată în general, ci și faptul că printre factorii de risc sunt genul feminin, vârsta tânără (sub 40 de ani), statutul de student și expunerea frecventă la social media legată de COVID. Mulți am considerat că trecerea în online este mai ușoară pentru studenți decât pentru cadrele didactice, dar studiile spun altceva: nivelul ridicat de anxietate duce la întârzieri în activitățile academice pentru tineri, iar suportul social, care scade, în mod normal, anxietatea, mai ales în rândul tinerilor este atât de afectat de distanțarea socială. Și aceasta în condițiile în care generația Z (din care fac parte studenții noștri) are printre caracteristici faptul că sunt „nativi digital”, dar nu neapărat „literați digital”, o tendință înspre însingurare și vulnerabilitate la probleme de sănătate mentală.

Mai mult, în mod natural oamenii se opun schimbării, mai ales dacă schimbarea le este impusă, și dezvoltă rezistență. Când știm cine ne obligă să ne schimbăm ne vărsăm frustrarea pe persoana (organismul) în cauză. În această situație, schimbarea a venit cu eticheta „pentru binele nostru” și faptul că am înțeles nu exclude acumularea de tensiune, frustrare sau furie pentru că nu ne-a plăcut să ni se răstoarne universul. Pe care le descărcăm pe cine avem la îndemână: în contextul nostru studenții pe cadrele didactice și cadrele didactice pe studenți.

Toată comunitatea academică a fost afectată, atât cadrele didactice, cât și studenții. Cu toții muncim în online mai mult decât am fi făcut-o față-în-față, iar faptul că nu mai există o conexiune reală între noi, chiar dacă ne vedem pe camere, adâncește și mai tare ruptura. Ne înstrăinăm tot mai tare. Și, din acest motiv, probleme care ar putea fi rezolvate direct între studenți și cadrele didactice nu sunt puse în cuvinte, adună frustrare și sunt exprimate doar prin reprezentanți. Mare parte din soluții se găsesc prin rezolvarea acestor probleme de comunicare.

În această perioadă, activitățile didactice se derulează exclusiv online prin intermediul Campusului Virtual propriu UPT și al videoconferințelor. Metodologia UPT prevede ca recomandare, în ideea celor menționate anterior, reducerea duratei prelegerilor în online, dar rămâne la latitudinea cadrului didactic cum dorește să procedeze. În cazul în care se decide că durata prelegerilor online este redusă, studenții sunt informați că perioada rămasă nu este liberă de sarcini, ci ei au de citit materialele oferite sau de rezolvat teme. O problemă care ține de studenți este că nu reușesc să-și facă un management al timpului corespunzător și astfel de precizări îi ajută. Pentru că metodologia UPT nu prevede explicit, cadrul didactic decide dacă studenții stau cu camera deschisă sau nu. Există studii care arată că ținerea camerelor deschise de multe ori nu ajută, ba chiar încurcă din cauza percepției de „urmărire prin cameră” care obosește, a sentimentului de auto-conștientizare (mă văd pe mine și mă concentrez mai mult pe cum mă văd eu și, mai ales, cum mă văd ceilalți, decât pe ce se spune) și a sentimentului de invadare a intimității. Toate materiale didactice aferente cursurilor pe care le studiază studenții le sunt puse la dispoziție pe Campusul Virtual pentru a le putea accesa.

Ca predarea online să fie performantă este nevoie ca studenții să aibă niveluri de auto-organizare și auto-eficiență ridicate. Cel puțin o parte dintre studenți nu se încadrează în această premisă și problema este mult mai acută pentru cei din anii mici. Conform teoriei dezvoltării intelectuale și etice formulată de William Perry, aceștia au nevoie în mod normal de ghidare și susținere din partea cadrelor didactice și conștientizăm că este cu atât mai mult necesară în această perioadă. Înțelegem că situația este deosebită mai ales pentru studenții noștri de anul I și le oferim atenție specială, suport și deschidere pentru rezolvarea problemelor pe care le întâmpină.

Dincolo de restricțiile impuse de această perioadă incertă pe care o traversăm, rămânem ființe sociale, care avem nevoie de conexiune umană, înțelegere și empatie. Doar împreună putem să găsim soluții care să ne facă viața mai ușoară, cu răbdare și deschidere spre comunicare. Este important, ca facultate, să ținem cursurile și să transmitem informația care vrem să ajungă la studenți, dar este la fel de important să înțelegem contextul și să-i sprijinim ca să și ajungă acea informație la ei (un material interesant legat de atenție și cum poate fi menținută). Nu în ultimul rând, conducerea facultății duce demersuri pentru a susține comunitatea noastră în adaptarea procesului de predare în mediul online, atât prin pregătirea unor sesiuni de training cu specialiști în domeniu cât și prin partajare de experiență între membrii comunității noastre.

Vă mulțumim că arătați interes pentru Facultatea de Automatică și Calculatoare și vă așteptăm, cu drag, să ne treceți pragul, virtual sau în realitate.

Cu deosebit respect și considerație,

Prodecan conf.dr.ing. Loredana-Mihaela STANCIU,

Echipa de conducere a Facultății de Automatică și Calculatoare

 

div
home | mail | sitemap